måndag 21 februari 2011

Pedagogisk tavla för att smida en kniv!


Under sportlovsveckan har jag lovat att vara en elev vid Naturbruksgymnasiet i Älvdalen behjälplig. Han skall som projekt göra en egen kniv och då även smida bladet själv. Jag har därför gjort en sk pedagogisk tavla som visar hur de olika momentvägarna är vid knivsmide. Iden är inte min egen (som ju få ideer är inom smide, man travesterar ju alltid på något som någon annan smed gjort under de 1000-tals år som gått sedan smidet upptäcktes) utan den har jag fått med mig från Bäckedals folkhögskola I Sveg där smedjan var full utav sådana tavlor för olika projekt. K-G Hammar som i mitt tycke är en fantastisk pedagog i smedjan har inspirerat till detta.

Bilden visar uppifrån och ner:

1. Utgångsämne i detta fall plattjärn på 3 X 25 mm.
2. Kapa snett där knivens spets skall vara samt ansättning där tången skall börja
3. Smid på eggsidan och ställ ryggen mot städet. Den sneda kapningen blir en förlängning av ryggen.
4. Färdigsmidd egg och ryggen har blivit uträtad. Antydan till egg smids för att minimera filningen.
5. Smid ut tången

1 kommentar:

Morgan Eklöv sa...

Hej
Den pedagogiska tavlan över vilken i vilken ordning man smider kniven rätade ut några frågetecken, tackar för detta och skall "syna av" resten av din blogg senare.
mvh Morgan Eklöv Dvärsätt
Nybörgare inom smide men har ett hundra-tal knivar på mitt samvete men då med inhandlade blad av skilda kvaliteer. drever@hotmail.se